Interieur

Thuiskantoor inrichten: 3 onmisbare zaken

posted by Mirthe 1 december 2018 0 comments

Het Nieuwe Werken (HNW) leidt er onder andere toe dat steeds meer mensen vanuit huis werken. Om thuis te kunnen werken is het hebben van een fijne thuiswerkplek van groot belang, want net als in een groot kantoor vol met werknemers, wil je je ook graag prettig voelen in je eigen kantoor, waar het je aan niets ontbreekt. Om die reden hebben wij in dit artikel een drietal onmisbare zaken voor het inrichten van een thuiskantoor voor je op een rijtje gezet.

Kantoorbenodigdheden of kantoorartikelen

Een van de eerste zaken die niet mogen ontbreken wanneer je een thuiskantoor gaat inrichten, zijn de welbekende kantoorbenodigdheden of kantoorartikelen. Een kantoorartikel is een verzamelbegrip voor diverse benodigdheden bij administratief werk – vaak op een kantoor – en loopt uiteen van materiaal voor eenmalig gebruik, tot apparaten voor dagelijks gebruik tot machines. Het zijn die accessoires die aanwezig moeten zijn om het werk goed uit te kunnen voeren. Je kunt hierbij denken aan zaken zoals pennen, paperclips, nietjes, papier, notitieblokjes, mappen, postbakjes, een nietmachine, een perforator en een printer. Deze kantoorbenodigdheden behoren allemaal letterlijk en figuurlijk thuis in een thuiskantoor om bijvoorbeeld notities te kunnen maken tijdens een telefoongesprek met een klant of tijdens een bespreking, voor het bij elkaar kunnen houden van diverse documenten en papierwerk, en om belangrijke documenten te kunnen printen om te ondertekenen of op te slaan in de administratie.

Goed bureau met een goede bureaustoel

Een andere onmisbare zaak bij het inrichten van een thuiskantoor is een goed bureau met een goede bureaustoel. Met goed bedoelen we volgens de ARBO regels en volgens het ergonomische werken. Die eerste houdt in dat een werkplek moet voldoen aan een optimale indeling voor de gezondheid van de werknemer. Je kunt hierbij denken aan voldoende ruimte aan het bureau of een werkblad dat verstelbaar is. Ook thuis moet je namelijk verantwoord kunnen werken, zonder daarvan klachten of hinder te ondervinden. Een ergonomische bureaustoel, waarbij bijvoorbeeld de zitting, rugleuning en armsteunen verstelbaar zijn, zorgt voor een juiste houding van het lichaam en een gezonde en verantwoorde manier van werken. Behalve ergonomische bureaustoelen bestaan er ook ergonomische toetsenborden, muizen en armsteunen.

Sfeer

De laatste onmisbare zaak voor wat betreft het inrichten van een thuiskantoor, die wij graag nog met je willen delen, is sfeer. Net als in een groot kantoor vol met werknemers, wil je je ook graag prettig voelen in je thuiskantoor. Zorg dan ook dat je gebruikt maakt van accessoires die hieraan bijdragen en jouw dag op je thuiswerkplek een stuk aangenamer maken. Je kunt hierbij denken aan planten, foto’s, een waterkoker of een koffiezetapparaat, een fijne loungestoel (bij ergonomisch werken hoort ook het tijdig nemen van pauzes) of een yoga mat en – als het je niet afleid van het werk dat gedaan moet worden – een radio.

Welke onmisbare zaken voor het inrichten van een thuiskantoor ken jij nog meer?

Kijk ook hier eens

Leave a Comment