Interieur

Deze 7 eigenschappen zou een meubelverkoper moeten hebben

posted by Mirthe 21 maart 2017 0 comments

Niet iedereen is ervoor in de wieg gelegd om meubelverkoper te worden. Sommigen hebben een aangeboren (of aangeleerd) air waarmee ze met mensen omgaan, wat het verkopen van producten een stuk eenvoudiger maakt. Kun je niet goed met mensen omgaan, dan ben je meestal ook niet erg geschikt als verkoper. Maar er zijn meer kenmerken waaraan je een goede meubelverkoper herkent.

  1. Mensen aanvoelen
  2. Wat vinden klanten de meest vervelende eigenschap van een meubelverkoper? Een verkoper die hen niet goed aanvoelt. Voornamelijk opdringerige verkopers die net doen alsof ze precies weten waar de klant naar op zoek is worden vervelend gevonden. De ene klant wil graag hulp en advies, de andere klant kijkt liever op zijn gemak zelfstandig rond. Een goede meubelverkoper heeft de eigenschap precies aan te voelen wat de klanten willen en nodig hebben (empathie).

  3. Een mening
  4. Als er iets irritant is, dan is het een verkoper zonder mening. Veel verkopers denken dat ze geen mening mogen hebben zolang ze aan het werk zijn. En inderdaad moet een verkoper ook oppassen met het ventileren van zijn mening. Maar aan de andere kant: als iemand echt advies vraagt, bijvoorbeeld of kleuren bij elkaar passen, dan is het wel zo handig als een verkoper hem eerlijk zijn mening geeft.

  5. Veel kennis
  6. Tegenwoordig kun je vrijwel alles ook online bestellen. Mensen komen vooral naar de winkel om iets met eigen ogen te zien en om informatie te krijgen die ze online niet kunnen krijgen. Dat betekent dat de verkoper van tegenwoordig vooral iemand is die vragen kan beantwoorden. Een eigenschap van een goede verkoper is dat hij veel weet en ook bereid is om meer te leren van bepaalde producten.

  7. Enthousiasme
  8. Het is fijn als je heel veel kennis hebt en als je mensen goed kunt aanvoelen. Maar als je probeert iets te verkopen zonder enthousiasme voor het product of voor je werk, zal het niks worden. Het enthousiasme moet zo oprecht mogelijk zijn, want mensen voelen het vaak haarscherp aan als je je enthousiasme alleen maar speelt.

  9. Luisteren
  10. Adviseren en informatie delen horen bij de rol van verkoper. Een minstens net zo belangrijk onderdeel is luisteren naar de klant. Niet alleen luisteren naar wat de klant vertelt, maar ook juist naar wat de klant eigenlijk niet vertelt. De juiste vragen kunnen je de informatie geven die je nodig hebt voor goed advies.

  11. Geduld
  12. Ongeacht of je wel of niet bonussen krijgt als je veel producten verkoopt, is geduld een erg belangrijke eigenschap voor verkopers. Snel veel geld willen verdienen werkt niet bevorderlijk, omdat je klanten probeert te haasten in hun beslissing. Laat klanten er rustig over nadenken, ook als je soms de neiging hebt om ze met argumenten te overladen.

  13. Zelfstandigheid
  14. Een verkoper doet zijn werk het best als hij zelfstandig kan handelen. Dat betekent in de praktijk dat je niet voortdurend naar anderen hoeft te kijken hoe zij het doen. Jij kunt klanten zelfstandig helpen zonder steeds de manager of collega’s erbij te roepen voor advies. Natuurlijk is dat in het begin niet zo’n probleem, maar uiteindelijk is een verkoper iemand die zijn werk goed zelfstandig kan doen.

Heb jij al deze 7 eigenschappen en ben je op zoek naar werk? Dan is het goed om op zoek te gaan naar goede tips voor het vinden van een baan. Zo vind je sneller een baan bij jou in de buurt. Natuurlijk is het ook goed om je te oriënteren op een opleiding tot verkoper, als je die nog niet gevolgd hebt, eventueel middels een thuisstudie. Dit maakt de kansen op een baan in de verkoopbranche nog veel groter. Overigens is het nog steeds enthousiasme dat het meeste gewicht in de schaal legt: ben jij echt enthousiast over meubels, dan is de kans dat je aangenomen wordt als meubelverkoper al een stuk groter!

Kijk ook hier eens

Leave a Comment